4.3.18

Recenze knihy "Skvělé fotografie přímo z fotoaparátu"

Autorem knihy je Gordon Laing, překlad Jana Hlávková, Klaudia Teichmanová
V roce 2017 vydal ZonerPress, 208 stran.
Nejčastějším přístupem ve fotografické literatuře je výklad teorie, fotografické techniky a praxe jejího využití. I když se často zdůrazňuje, že fotografie má být ilustrací příběhu, v praxi to tak často v publikacích nevidíme.  Fotografické snímky jsou nezřídka jen ilustrativní a jsou  pozadí pozornosti autorů - a tím vlastně i čtenářů. Druhým přístupem je prezentace vlastních fotografií a popis postupu a techniky jejich vzniku. Chybí určitá syntéza dílčích poznatků v podobě pravidel a postupů, platných v určitých situacích. Jen málokdy se setkáváme s aplikací psychologie ve fotografování, včetně motivace, cílů a pocitů lidí na obou stranách kamery - fotografů i fotografovaných. Výběr objektů fotografií bývá často volen tak, že je pro neprofesionála spíše snem, než snadno dosažitelným cílem.
- Gordon Laing zvolil kompromisní přístup. Jeho kniha prezentuje necelou stovku fotografií vynikající kvality, doprovázených popisem okolností jejich vzniku, včetně zdůvodnění volby fotografické techniky a parametrů fotografování. Na první pohled vypadající jakoby "jenom" pod čarou, uvádí autor u každé fotografie určitou zkušenost, radu a doporučení v podobě TIPů, vztahujících se k určíté třídě situací, tedy nejen k příslušné fotografii. Soubor těchto TIPů tvoří velmi cennou množinu poznatků zkušeného fotografa. Samotné obrázky jsou vesměs velmi inspirující, bez ohledu na to, že jsou pořizovány bedlivě volenou ( často náročnou ) technikou a ve vybraných, často nelehko dostupných, místech.
- Autorem zvolený jazyk popisu fotografií a TIPů je velmi srozumitelný.
- Hlavní myšlenkou autora je pořizování "hotových" snímků přímo ve fotoaparátu a vyhnout se tak časově ( a někdy i finančně ) náročnému procesu úprav snímků na počítači. Cílem autora je přesvědčit čtenáře-fotografa o tom, že to nejen jde, ale že to může být i procesem, v kterém může najít své uspokojení a radost. Že jde o vysoce kreativní činnost, není třeba zdůrazňovat.
Přiznám se, že si pouze nejsem jistý, jak dalece uvedený záměr autora může ohrozit fakt, že množina fotografického hardwaru, použitého při pořizování snímků, zahrnutých do knihy, je rozsáhlá a pro řadu čtenářů jen těžko dostupná.
- Gordon Liang začíná svoji předmluvu ke knize slovy:
„Někteří lidé tvrdí, že aby z vás byl správný fotograf, musíte být mistrem v používání manuálního režimu. Další říkají, že musíte fotit ve formátu RAW, aby vás šlo brát vážně. Jiní říkají, že na focení skvělých fotek potřebujete velký foťák, jinak si jen tak hrajete. Co na to já? Tvrdím, že je to všechno pitomost, a v této knize vám ukážu proč, “
- Velká skupina fotografujících se spoléhá na to, že chyby, kterých se dopustí při fotografování, snadno napraví u počítače. Přitom je ale možné vytvořit skvělé snímky už přímo ve fotoaparátu.
- Gordon Laing na stránkách své knihy předvádí, co je možné získat přímo z fotoaparátu… pokud se naučíte se svým fotoaparátem zacházet. Pokud budete znát jeho funkce a budete vědět, jak ho nastavit pro různé fotografické situace.
- Při fotografování autor plně využívá všechny pokročilé možnosti moderních fotoaparátů od režimů měření expozice, snímání, vyvážení bílé nebo ostření až po scénické nebo kreativní režimy a jiná nastavení fotoaparátu. Skvělé fotografie nejsou výsledkem usilovné práce na počítači, ale především dobré znalosti vlastního fotoaparátu.
- V knize najdete téměř vše, s čím se při fotografování můžete setkat: krajiny, architekturu, street fotografii, fotografování sportu nebo portrétu, ohňostrojů, jídla a celou řadu dalších. Nechybí zastoupení černobílé fotografie ani použití různých jiných kreativních úprav, zejména práce s delšími expozicemi, panningem počínaje až po skutečně dlouhé expozice používané např. pro rozmazání pohybu vody v krajinářské fotografii.
- Kniha je velmi cenným přínosem do fotografické literatury pro svoji inspirativnost. Knihu Gordona Lainga doporučuji všem, kdo si chtějí rozšířit svůj obzor a zamyslet se nad svojí fotografickou praxí

Plné znění recenze uvádím na adrese: