6.10.13

BenVista PhotoArtist 2 - recenze

V každém fotografovi je pořádný kousek umělce. I sebelepší fotografie v sobě skrývá možnosti jak její obsah ještě více přiblížit vkusu toho, komu je určena. Znamená to udělat další krok směrem k vyyužití moderního fotografického softwaru. Říká se, že každá fotografie přibližuje nějaký příběh - nějakou story. Tvůrci foto-sw se snaží nabídnout programy vybavené nástroji a funkcemi, které fotografovi pomohou "dopovědět tuto story", uplatněním prvků, které jsou typické i pro příbuzné umělecké obory, jako je malířství a pod. Je velmi důležité, aby si tvůrce takového sw dokázal sám představit situace, kdy
a jak může být nápomocný. Dotváření fotografie v umělecké dílo, odpovídající záměru tvůrce, může být velmi pracné a náročné nejen na čas, ale i na potřebné vybavení. Jednou z cest je zpravidla velmi pracné využití standardních foto-editorů, vybavených potřebnými detailními funkcemi. V poslední době je trh fotografického sw doplňován o nástroje, které jsou vybaveny speciálně pro účely uměleckého dotváření, nebo i přetváření fotografie. Na webu se můžeme setkat s desítkami takových nabídek. Liší se navzájem v mnoha směrech. Kromě ceny, která se pohybuje od nuly až do několik tísíc korun, je to především různá míra toho, jak úspěšně je optimalizován poměr mezi snahou uspořit práci nabídkou přednastavených profilů na straně jedné a pokrytím potřeby fotografa vyjádřit svůj individuální přístup. U nejlacinějších programů existuje více či méně bohatá nabídka "presets" - přednastavených profilů, jejichž výběrem úloha a možnosti uživatele končí. Záleží na vtipnosti tvůrce, jakou má nabídka kvalitu. Kategorie sw o které je řeč, má poměrně špatnou pověst právě vinou nabízených produktů, jejichž tvůrci usilují hlavně o senzačnost, extravagantnost výstupů a málo podporují citlivé individuální umělecké vyjádření. Naštěstí existují i velmi seriózní programy, z nichž některé byly již na stránkách portálu www.akamonitor.cz, recenzovány. Před čase jsem si řekl, že se porozhlédnu po programu, který by ještě lépe vyhovoval mým představám, zejména aby šetřil práci fotografa, ale neomezoval ho při tom o nic více, než je potřeba. A myslím, že jsem takový program našel. Je jim program PhotoArtist ve verzi 2 od firmy BenVista. Obsahuje 50 filtrů  pro úpravu fotografií, u každého filtru nabízí do desítky přednastavených variant. Některé filtry jsou nastaveny fixně, další jsou "advanced", t.j. uživatel si může profil upravit dle svých představ. Při aplikaci filtru lze zvolit jako zdroj originální snímek, nebo aktuální podobu upravovaného snímku. Program nabízí několik metod prolnutí zdroje a filtru i míru intenzity jeho aplikace. Živé preview, možnost snadného srovnání originálu a aktuálního stavu snímku a další nástroje umožňují neustále sledovat a hledat nejlepší řešení. Tím, že filtry lze aplikovat na rozdělanou práci, vzniká velká možnost pro vyjádření svého individuálního záměru. Kromě aplikace filtrů je k dispozici i štětec, který může mít různou šíři a desítku tvarů. Používá se jak ke kreslení, tak k mazáni. Cena programu je přijatelná a odpovídá kvalitě programu. Program PhotoArtist2 od firmy BanVista vyhoví dobře potřebám uměleckého dotváření fotografií nejrůznějších žánrů. Více se dozvíte na stránkách www.benvista.com. Připravuji svoji All-in-One Slideshow-review. Odkaz na ní najdete na adrese: www.akamonitor.cz/product-reviews/PA2/